Klassificeringskoder
Tekniska bildelar
Motorer, Växellådor, Bakaxlar (kardan), och Ram- A1
- testad för drift
- upp till 35 000 kilometer är standard
- A2
- upp till 35 000 kilometer är standard
- B1
- testad för drift
- från 35 000 till 100 000 kilometer är standard
- B2
- från 35 000 till 100 000 kilometer är standard
- C1
- testad för drift
- mer än 100 000 kilometer är standard
- C2
- mer än 100 000 kilometer är standard
- R1
- renoverade eller reparerade
- testade för drift
- R2
- renoverade eller reparerade
- N1
- N2
- X
- klassificering saknas eller delen har inte kvalitetskontrollerats
Klassificeringskriterier Plåt- och karossbildelar
- A1
- ingen rost och inga skador (som ny efter rengöring)
- A2
- ingen rost, knappt några eller inga skador
- för yngre bilar kan spraylackering krävas
- A3
- ingen rost, spackel och spraylackering krävs
- reparation tar ca en timme.
- A4
- skadad utan rost, spackel och spraylackering krävs
- reparation tar mer än en timme men högst två timmar
- A5
- B1
- ytrost, inga skador (som ny efter rengöring)
- B2
- ytrost, knappt några eller inga skador
- för yngre bilar kan spraylackering krävas
- B3
- ytrost, spackel och spraylackering krävs
- reparation tar ca en timme
- B4
- skadad med ytrost, spackel och spraylackering krävs
- reparation tar mer än en timme men högst två timmar
- B5
- C1
- rost, nästan hål, inga övriga skador
- C2
- rost, nästan hål, inga övriga skador
- för yngre bilar kan spraylackering krävas
- C3
- rost, nästan hål, spackel och spraylackering krävs
- reparation tar ca en timme
- C4
- rost, nästan hål, spackel och spraylackering krävs
- reparation tar mer än en timme men högst två timmar
- C5
- D1
- rosthål, inga övriga skador
- D2
- rosthål, inga övriga skador
- för yngre bilar kan spraylackering krävas
- D3
- rosthål, inga övriga skador, spackel och spraylackering krävs
- reparation tar ca en timme
- D4
- rosthål, inga övriga skador, spackel och spraylackering krävs
- reparation tar mer än en timme men högst två timmar
- D5
- R1
- med repor, rost och/eller hål reparerade
- R2
- med repor, rost och/eller hål reparerade
- för yngre bilar kan spraylackering krävas
- R3
- med repor, rost och/eller hål reparerade, spackel och spraylackering krävs
- reparation tar ca en timme
- R4
- med repor, rost och/eller hål reparerade, spackel och spraylackering krävs
- reparation tar mer än en timme men högst två timmar
- R5
- N1
- N2
- X
- klassificering saknas eller ingen kvalitetskontroll har gjorts
Klassificeringskriterier Övriga bildelar
Bildelar som inte hör till: Motorer, Växellådor, Bakaxlar (kardan), Ram och Plåt- A1
- A2
- A3
- ytan är smutsig eller något skadad men kan rengöras eller repareras inom en timme
- N1
- N2
- X
- klassificering saknas eller delen har inte kvalitetskontrollerats
Bildelarnas angivna klassificeringskoder kan komma att ändras. ProxyParts.se ansvarar inte för felaktiga klassificeringskoder, tryckfel och/eller stavfel.
För en fullständig förklaring av KZD-klassificeringskodningen hänvisar vi till www.kzd.info.