Klassificeringskoder

Tekniska bildelar

Motorer, Växellådor, Bakaxlar (kardan), och Ram
A1
  • testad för drift
  • upp till 35 000 kilometer är standard
A2
  • upp till 35 000 kilometer är standard
B1
  • testad för drift
  • från 35 000 till 100 000 kilometer är standard
B2
  • från 35 000 till 100 000 kilometer är standard
C1
  • testad för drift
  • mer än 100 000 kilometer är standard
C2
  • mer än 100 000 kilometer är standard
R1
  • renoverade eller reparerade
  • testade för drift
R2
  • renoverade eller reparerade
N1
  • ny
  • testad för drift
N2
  • ny
X
  • klassificering saknas eller delen har inte kvalitetskontrollerats

Klassificeringskriterier Plåt- och karossbildelar

A1
  • ingen rost och inga skador (som ny efter rengöring)
A2
  • ingen rost, knappt några eller inga skador
  • för yngre bilar kan spraylackering krävas
A3
  • ingen rost, spackel och spraylackering krävs
  • reparation tar ca en timme.
A4
  • skadad utan rost, spackel och spraylackering krävs
  • reparation tar mer än en timme men högst två timmar
A5
  • skador har reparerats
B1
  • ytrost, inga skador (som ny efter rengöring)
B2
  • ytrost, knappt några eller inga skador
  • för yngre bilar kan spraylackering krävas
B3
  • ytrost, spackel och spraylackering krävs
  • reparation tar ca en timme
B4
  • skadad med ytrost, spackel och spraylackering krävs
  • reparation tar mer än en timme men högst två timmar
B5
  • skador har reparerats
C1
  • rost, nästan hål, inga övriga skador
C2
  • rost, nästan hål, inga övriga skador
  • för yngre bilar kan spraylackering krävas
C3
  • rost, nästan hål, spackel och spraylackering krävs
  • reparation tar ca en timme
C4
  • rost, nästan hål, spackel och spraylackering krävs
  • reparation tar mer än en timme men högst två timmar
C5
  • skador har reparerats
D1
  • rosthål, inga övriga skador
D2
  • rosthål, inga övriga skador
  • för yngre bilar kan spraylackering krävas
D3
  • rosthål, inga övriga skador, spackel och spraylackering krävs
  • reparation tar ca en timme
D4
  • rosthål, inga övriga skador, spackel och spraylackering krävs
  • reparation tar mer än en timme men högst två timmar
D5
  • skador har reparerats
R1
  • med repor, rost och/eller hål reparerade
R2
  • med repor, rost och/eller hål reparerade
  • för yngre bilar kan spraylackering krävas
R3
  • med repor, rost och/eller hål reparerade, spackel och spraylackering krävs
  • reparation tar ca en timme
R4
  • med repor, rost och/eller hål reparerade, spackel och spraylackering krävs
  • reparation tar mer än en timme men högst två timmar
R5
  • skador har reparerats
N1
  • ny
  • testad för drift
N2
  • ny
  • inte testad för drift
X
  • klassificering saknas eller ingen kvalitetskontroll har gjorts

Klassificeringskriterier Övriga bildelar

Bildelar som inte hör till: Motorer, Växellådor, Bakaxlar (kardan), Ram och Plåt
A1
  • som ny, i gott skick
A2
  • i gott begagnat skick
A3
  • ytan är smutsig eller något skadad men kan rengöras eller repareras inom en timme
N1
  • ny
  • testad för drift
N2
  • ny
  • inte testad för drift
X
  • klassificering saknas eller delen har inte kvalitetskontrollerats

Bildelarnas angivna klassificeringskoder kan komma att ändras. ProxyParts.se ansvarar inte för felaktiga klassificeringskoder, tryckfel och/eller stavfel.
För en fullständig förklaring av KZD-klassificeringskodningen hänvisar vi till www.kzd.info.